perjantai 7. helmikuuta 2014

Ankkaa pöytään

Viime vuoden lopulla ankka oli sesonkituotteena Lidlissä. Tarjolla oli vuorotellen ankankoipea, rintaa ja kokonaista. Kokonainen oli viimeisenä ja niin houkuttelevaan hintaan, että pakkohan se oli ostaa: 2,4 kg painoinen vaakku maksoi 10 € ! Oli tarkoitus pilkkoa se jo jouluksi, mutta kiireiden vuoksi en ehtinytkään. Eilen sain viimein otettua itseäni niskasta kiinni ja otin ankan sulamaan.

Yllätyin kovasti sulamisnopeudesta. Se ehti sulaa huoneenlämmössä kokonaan seitsämässä tunnissa. Haiku oli minulle seurana paloittelun alusta loppuun. :) Alku meni pitkälti "Haiku, ei"tä hokiessa ja pari kertaa piti uhkailla lattialle päätymisellä (mikä tehosi), pian tyttö rauhoittui ja tuli nukkumaan viereiselleni tuolille.



Tällä kerralla olin kunnolla varautunut suojakäsineiden kanssa! Aina kokonaisia eläimiä paloitellessa on käynyt joko niin, että en ole muistanut ostaa käsineitä tai minulla on vain 1-2 paria, jotka molemmat menevät rikki ennen paloittelun lopettamista. Näistä kerroista oppineena.

Täysi paketti suojakäsineitä

Paloitteluun meni 2 tuntia. Saaliiksi saatiin 860 g lihaa, luista en ottanut kuin siivenkärjet ja hännän. Saaliille tuli kilohinnaksi 11,63 €.

Tehokas siivooja

Houkuttaa...

Raku oli nukkunut pöydän alla koko ajan, viimein herättiin ihmettelemään menoa

Nutritionvaluen mukaan ankanlihassa on 6 % rasvaa ja 18 % proteiinia.

4 kommenttia:

  1. Minä noita katselin silloin kun oli myynnissä Lidlissä, mutta en minä pystynyt ostamaan, kun meillä on lemmikkinä ankkavaakkuleita, tuntui liian hassulta :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Varmasti. :D On se iso kynnys pilkkoa jotain, mitä on itsellä lemmikkinäkin.

      Poista
  2. Minä olen kanssa kerran (noh yritin minä toisenkin kerran..) ostanut kokonaisen. Ja pilkkominen jäi. Yritin silmät auki ja ummessa. Mutta en vaan saanut paloja irti, en kirveellä en puukolla en millään. Vaikkei kanoja ole koskaan ollut lemmikkinäkään. ON se vaan liian paljon kissan näköinen ja kokoinen..
    Mutta hyvä teille! Edullista ja viimeisen päälle hyvää ruokaa.
    -Helena ja Blackie Kahden Naisen Loukussa-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oww. :/ Sehän se, kun kokonaisilla on enemmän "kasvot" kuin valmiilla paloilla. Oli aika karua viime vuoden puolella paloitella täysin kokonainen jänis (karvat ja pää paikoillaan). :D Mutta kaikkeen tottuu ja helpottaa paljon kun ajattelee miten hyvää ravintoa kissat siitä saavat.

      Poista